White Temple, Chiang Rai

Lebih kurang 10 minit perjalanan dari Chiang Rai, terdapat sebuah kuil Buddha iaitu Wat Rong Khun atau lebih dikenali oleh penduduk tempatan sebagai White Temple. Rekabentuk direka oleh anak tempatan Rong Khun, Mr. Chalermchai Kositpipat. White Temple menjadi kebanggaan masyarakat tempatan kerana keindahan dan keunikannya. Diperbuat menggunakan warna putih keseluruhan binaan dan dihiasi dengan kepingan kaca yang berkilauan.
Ni la... White Temple
Sebahagian arca yg terdapat di sekitar White Temple
Ni jambatan yang menuju ke dalam kuil utama... nak masuk kena berpakaian sopan... Tapi kita orang tak masuk coz tu tempat sembahyang dia orang... Tak sesuai le....
Kat tepi jambatan, ada banyak arca tangan2 yg menggapai.. Gayanya macam minta tolong dikeluarkan dari neraka... Serammmmm.....
Haa... yang ni lagi ngeri... seksi pun ye jugak... ntah apa nak kata... tetek melandut je... Tunggu kat kepala jambatan...
Tenang berenang dalam kolam sekitar White Temple
Bangunan kedai berhampiran
Pemandangan dari bahagian sisi bangunan... pagar pun putih berkilau...